STANOWISKO MPiPS
Z 10 WRZEŚNIA 2014 R.
W SPRAWIE MOŻLIWOŚCI WCZEŚNIEJSZEGO WYDANIA
ŚWIADECTWA PRACY
Zgodnie z art. 97 § 1 Kodeksu pracy (dalej: kp), w związku z
rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany
niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Wydanie świadectwa pracy nie
może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
Świadectwo pracy jest dokumentem zawierającym ściśle określone powszechnie
obowiązującymi przepisami prawa informacje dotyczące przebiegu zatrudnienia
pracownika u danego pracodawcy od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia
ustania zatrudnienia.
Pojęcie „niezwłoczności” wydania świadectwa, o którym
mowa w art. 97 § 1 kp, dookreślają przepisy rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z
15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i
trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. nr 60, poz. 282 ze zm.). I tak, zgodnie z przepisami § 1a rozporządzenia, w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku
pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, pracodawca wydaje
świadectwo pracy w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie
stosunku pracy.
Należy podkreślić, iż kp w sposób szczególny reguluje
zasady wydawania świadectwa pracy w przypadku umów terminowych i nie każde
rozwiązanie takiej umowy oznacza konieczność wydania świadectwa pracy. Jeżeli
pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy
o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na
czas wykonania określonej pracy, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi
świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich
umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych
umów (art. 97 § 11 kp). Świadectwo pracy wydaje się w
dniu upływu terminu, o którym mowa w § 11. Jeżeli jednak rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o
pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypada po upływie tego terminu,
świadectwo pracy wydaje się w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy o
pracę.
Jeżeli wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo
osobie przez niego upoważnionej w terminie wynikającym z § 1a oraz zart. 97 § 12 i 13 kp nie jest możliwe (np. z powodu nieobecności
pracownika lub ustania zatrudnienia w dniu ustawowo wolnym od pracy),
pracodawca, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia upływu tego terminu, przesyła
świadectwo pracy pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem poczty albo
doręcza je w inny sposób.
W świetle powyższego stanu prawnego, w ocenie
Departamentu, brak jest podstaw prawnych do wydania świadectwa pracy przed
dniem rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony.
Zatem, świadectwo pracy wydaje się najwcześniej w dniu ustania zatrudnienia lub
w ciągu 7 dni od tego dnia.
Jednocześnie należy podkreślić, iż poglądy prawne
Departamentu Prawa Pracy nie są wiążące dla pracodawców, sądów i inspektorów
pracy. Instytucją ustawowo uprawnioną do udzielania porad z zakresu prawa pracy
oraz sprawującą nadzór nad przestrzeganiem tego prawa jest Państwowa Inspekcja
Pracy.